lördag 12 april 2008

Vintips - Våga vägra dunk!

En majoritet av det vin som numera säljs på vårt kära monopol, Systembolaget, är förpackat i trelitersdunkar. Vi svenskar tycks ha anammat denna förpackningsform mer helhjärtat än någon annanstans. Bekvämt, javisst, men så tråkigt. Min största invändning är helt enkelt bristen på variation. Jag vill inte hälla i mig tre liter av samma vin under en begränsad tidsperiod. Då köper jag mycket hellre fyra individuella 75 cl. flaskor. Visst finns ett antal trevliga vardagsviner på treliterdunk, men det går utmärkt att också inhandla dem flaskvis. Här är två bra tips på röda vardagsviner som alltid håller måttet (både på dunk och flaska):

Ramos från Portugal, nr. 6139, 69 kr
Rawson's Retreat Shiraz Cabernet från Australien, nr. 6942, 72 kr  

Numera köper jag bara dunkar vid två tillfällen. Det är fortfarande oslagbart bekvämt när man har den stora grillfesten med många gäster. Dessutom blir det alltid en dunk när svärföräldrarna är på besök. En rent defensiv åtgärd för att undvika alltför djupa hål i vinkällaren..... 

Inga kommentarer: