torsdag 15 juli 2010

Billigaste vinet någonsin!

Härom dagen var vi och provianterade på en jättelik Carrefour. De hade givetvis också en väl tilltagen vinavdelning som jag var tvungen att inspektera. Där upptäckte jag ett reavin för 1,62 euro, dvs 16 kr. Det var en rosé från Côtes de Provence, 2009 Château Garamache. Detta måste provas. Kan ett vin för 16 kr verkligen vara drickbart? Svaret är tveklöst ja! Det visar sig vara en helt OK rosé, som är riktigt läskande i Medelhavsvärmen. Den är ganska tunn, så inget man dricker till mat, men utmärkt som aperitif när man kommer hem från stranden. Sedan förstår jag inte hur man kan sälja en sådan produkt för 16 kr. Bara förpackning och distribution torde ju uppgå till minst den summan. Snacka om prisdumpning!

2 kommentarer:

patabcn sa...

Själv köpte jag ett vin förra âret här i byns snabbköp som sâldes för 0,79€. Drickbart? JOMENVISST! Helt ok till det priset. Läskande "agulla"-vin. Agulla är katalanska och betyder synâl, vilket är vad man känner vid tungspetsen av en väldigt lätt kolsyra. Kommer tyvärr inte ihâg vad vinet heter.

Putte sa...

0,79€!! Då slår du min notering med råge. Kul att det också gick att dricka. När kommer det till ICA?