tisdag 26 januari 2010

Skål för Saab!

Även om jag numera arbetar för en konkurrerande bilkoncern, så kan jag inte låta bli att glädjas över att Saab-dramat nu ser ut att äntligen få en tillfredsställande lösning. Uppförsbacken är dock enorm för att lyckas vända det sargade företaget, och varumärket. Men jag vet av personlig erfarenhet att det finns ett sagolikt djävlar-anamma i Saab-organisationen, så ingenting är omöjligt. Ett friskt Saab vore mycket bra för svensk bilindustri och svensk teknikutveckling, och jag glädjs därför åt att mina duktiga forna kollegor nu får en välförtjänt andra chans.

Jag brukar inte korka upp vin en vanlig tisdagkväll, men det är ju svårt att skåla i mjölk eller vatten. En nyligen inhandlad halvflaska av 2005 Les Allées de Cantemerle från Haut Medoc ter sig som ett mycket bättre alternativ. Men en seriös Bordeaux med knappt fem år på nacken är förvisso näst intill barnarov, och det visar sig också. Doften är mycket sluten, och lämnar inte ifrån sig mycket över huvudtaget. I munnen är det också en enda stor knut, med ganska beska tanniner som dominerar. Detta var faktiskt inte så njutbart just nu, men vi skålar glatt för Saab ändå. Resten av flaskan får stå och lufta tills imorgon. Det kan bara bli bättre.....

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Låt oss hoppas på det bästa när det gäller SAAB, det är väl det enda vi kan göra. Risken finns ju att affären kommer att lämna en eftersmak som matchar den hos din Bordeaux

Putte sa...

Ja, vinet var inget vidare, så vi får verkligen hoppas att Saab klarar sig bättre. Jag känner Jan-Åke och hans team ganska väl efter 18 år på bolaget, och de kommer att göra sitt yttersta för att vända skutan.