tisdag 27 januari 2009

Viner från Konstnärsbaren

Idag hade jag återigen nöjet att få göra ett krogbesök å tjänstens vägnar. Vi hamnade på Konstnärsbaren, eller kort och gott KB, en väl insutten institution som funnits på Smålandsgatan mellan Birger Jarlsgatan och Norrmalmstorg sedan 1931. De håller dock fortfarande stilen med bra klassisk mat, och en lugn miljö, där det faktiskt går att föra en affärskonversation i normal samtalston.

Vinlistan är inte enorm, men svenskt lagom, med väl utvalda viner och trevliga små beskrivningar. Det är en viss frankofil slagsida, men inte mig emot! Jag håller mig alltså till Frankrike ikväll och det blir inledningsvis en Crozes Hermitage, 2006 La Petite Ruche från M. Chapoutier. Detta 100% Syrah, kryddig peppar, mörk frukt, smakrikt och välgjort, men inget som kommer att fastna i mitt minne länge.

Till varmrätten väljer vi fisk. Jag får in en delikat grillad röding, och till detta passar 2007 Domaine Vacheron utmärkt. Detta är en mycket ren och krispig vit Sancerre med både äpple och citrustoner. Jag tyckte den var riktigt bra, men så har jag också sedan länge varit svag för Sancerre och dess grannar i den övre Loire-dalen. Det är alltid kul att komma tillbaka till gamla favoriter, och se att de håller än, både vad gäller restauranger och viner.

Inga kommentarer: